Menu
Inloggen medewerkers

Onderwijsgroep Amersfoort

Als leerlingen eenmaal op eigen benen staan, is het belangrijk dat zij een bestaan kunnen verwezenlijken waarin hun behoeften worden bevredigd en waarin hun talenten worden gebruikt. Dit vergroot hun levensvreugde en heeft een positief effect op de samenleving. Bij de leerling passend onderwijs afgerond op het voor de leerling hoogst haalbare niveau, is hiervoor voorwaarde.

Daarom investeren wij als Onderwijsgroep Amersfoort in het beste onderwijs en een uitstekend pedagogisch klimaat waarin onze medewerkers, individueel en in onderlinge samenwerking, rekening houden met de unieke eigenschappen, interesses, mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de aan hen toevertrouwde leerlingen. Wij investeren daarom ook in goed werkgeverschap en goed werknemerschap en in gebouwen waarin het goed werken en samenleven is.

Toegankelijk

Op onze scholen is ieder die de openbare grondslag kan onderschrijven en voldoet aan de toelatingsnormen dan wel de functiebekwaamheden, welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Wij hechten veel waarde aan ons openbare karakter en willen het voor iedere leerling mogelijk maken om ons onderwijs te volgen.

Wij bieden lokaal alle niveaus van voortgezet onderwijs aan voor leerlingen die wonen in Amersfoort of in de onmiddellijke omgeving van Amersfoort en die bereid zijn naar Amersfoort te reizen. Wij streven ernaar om leerlingen zoveel mogelijk in het reguliere voortgezet onderwijs te onderwijzen, maar bieden regionaal, Speciaal Onderwijs aan voor leerlingen die beperkt worden in het volgen van regulier onderwijs door een gedragshandicap of psychiatrische problemen.

Kernwaarden

In ons handelen laten wij ons leiden door onze eigen kernwaarden en die van het openbaar onderwijs:

Gelijkwaardigheid

Gelijkwaardigheid betekent dat alle mensen waardevol in zichzelf zijn. Hoeveel mensen ook van elkaar verschillen, of wat ze ook van elkaar vinden, iedereen heeft recht op een gelijke behandeling. Dat betekent dat ieders stem telt en we voor de wet allemaal gelijk zijn. Dat wil niet zeggen dat alle mensen hetzelfde zijn. Juist omdat mensen zo verschillen, is het belangrijk niet te vergeten dat iedereen evenveel waard is.

Vrijheid 

Vrijheid is een fundamentele waarde in onze democratische rechtsstaat. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om concrete burgerrechten als vrijheid van meningsuiting, of vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst. Er bestaat zowel negatieve vrijheid, waarbij iemand vrij is van onderdrukking en dwang, als positieve vrijheid, de vrijheid om je eigen keuzes te maken en hiernaar te handelen. Om je vrijheid te benutten, is het niet alleen nodig dat niemand je tegenhoudt. Het is ook belangrijk dat je de benodigde middelen, kennis en vaardigheden hebt.

Ontmoeting

De openbare school is een ontmoetingsplaats waar mensen en hun verhalen samenkomen. De kernwaarde ontmoeting vraagt om een actieve rol van de school en alle betrokkenen. Samen creëren zij ruimte voor diversiteit en dialoog. Ontmoeting betekent niet alleen dat je op de openbare school in aanraking komt met diversiteit. Het gaat een stap verder: we maken op de openbare school actief werk van de dialoog over verschillen en overeenkomsten. We hebben aandacht en interesse voor de ander. En ook voor onze buurt, wijk, dorp of stad. We dragen zorg voor de ander en de samenleving.

Samenwerkend 

Samen zijn we meer dan de optelsom van onze individuele kwaliteiten. Door samen te werken binnen een school en als scholen onderling, verbreden wij elkaars perspectieven en inspireren wij elkaar tot nieuwe inzichten. Zo zijn we waardevol voor elkaar en voor de wereld.

Ontwikkelingsgericht

Ontwikkelen is een weg, geen eindbestemming. Die weg begint bij jezelf: wie ben je en wat kun je?  En vooral: wat wil je nog meer? We zijn altijd nieuwsgierig naar wat hierna komt! We geven elkaar de ruimte en het vertrouwen om telkens opnieuw een volgende stap te (durven) zetten.

Ondernemend  

We zien en zoeken altijd kansen. We dagen elkaar uit om buiten de gebaande paden te denken. Je mag zelf het initiatief nemen; sterker nog, dat stimuleren we.

Innovatief 

Wij zijn ons bewust van de continu veranderende wereld. We volgen maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en denken na wat hiervan de betekenis is voor ons onderwijs. We ontwerpen en vinden uit. We halen de buitenwereld naar binnen. Ons onderwijs blijft relevant door betekenisvol en actueel te zijn.