Menu
Inloggen medewerkers

Zij-instroom

Werken als docent in het onderwijs is een mooi beroep met een belangrijk maatschappelijke opdracht, kennis overdragen aan de toekomstige generatie.
Als je in het onderwijs als docent werkt, moet je bevoegd zijn voor het vak waarin je lesgeeft. Heb je interesse om in het onderwijs te werken, maar ben je nog niet bevoegd of heb je nog niet de juist bevoegdheid, kan je in aanmerking komen voor het zij-instroomtraject. Daarmee kan je met een arbeidsovereenkomst en een opleidingstraject binnen 2 jaar bevoegd worden.
Wil je meer weten over jouw mogelijkheden? Stuur een email naar HR@onderwijsgroepamersfoort.nl en wij nemen contact met je op.

Van een ‘zij-instromer’ wordt gesproken als iemand vanuit een ander beroep leraar wilt worden of als bevoegd leraar in een ander vak of onderwijssector les wil geven. Een zij-instromer kan een opleiding volgen bij een lerarenopleiding en tegelijkertijd ervaring opdoen als betaalde docent.
Vanwege het lerarentekort dat ook in de regio Amersfoort steeds duidelijker merkbaar wordt, zoekt de Onderwijsgroep steeds meer zij-instromers voor het invullen van vacatures. Ilona de Kooter is een zij-instromer die vorig jaar bij het Trivium College haar start heeft gemaakt. Aan haar hebben we gevraagd wat haar ervaringen zijn om vanuit een ander beroep omgeschoold te worden naar het vak van docent.

In gesprek met Ilona de Kooter

Ilona is vorig augustus als zij-instromer voor het vak Nederlands bij het Trivium VMBO in dienst gekomen. Zij heeft een bevoegdheid voor CKV en Kunst algemeen voor het voortgezet onderwijs en heeft in een ver verleden ook in het voorgezet onderwijs gewerkt. De laatste jaren heeft zij echter vooral in het Hoger Onderwijs en bij diverse culturele instellingen gewerkt. In haar laatste functie was zij coördinator randprogrammering bij Kunsthal KAdE.

1. Hoe is het je bevallen om als zij-instromer bij het Trivium VMBO binnen te komen?
Ik had weliswaar een bevoegdheid en heb ook wel eens voor de klas gestaan, maar het werk voor de klas voelt toch als nieuw aan, omdat het vak nieuw is. Het was erg wennen in een nieuw vak voor de klas te beginnen.
In het begin van het schooljaar zat ik vooral met vragen als: Waar begin ik en wat is het niveau van deze leerlingen?
Wat ik erg leuk vind aan het VMBO zijn de leerlingen. Zij zeggen wat ze denken en zijn erg direct in hun communicatie. Leerlingen op het VMBO willen graag dingen doen en het vak Nederlands is niet een erg doe-vak. Ze stimuleren en motiveren om met Nederlands aan de slag te gaan, stimuleert mij ook.

2. Wat is goed gegaan bij de introductie in de school?
Het Trivium VMBO heeft dit schooljaar een kennismakingsdag voor alle nieuwe docenten georganiseerd. Ik ben dan ook als nieuwe docent geïntroduceerd. Dit is een fijn begin.
Alle nieuwe docenten leren elkaar kennen en kunnen ook steun aan elkaar hebben. Dit brengt een soort samenhang met zich mee. Daarnaast was het fijn om voordat je daadwerkelijk begint al een aantal collega’s te leren kennen.
Verder ervaar ik veel ruimte en begrip bij zittende collega’s. Ik kan alles vragen en zij zijn altijd bereid om te helpen. Ik vind ook dat er op het Trivium VMBO ruimte is om te leren van fouten.

3. Wat zou je als aandachtspunt meegeven?
Juist omdat er veel nieuwe collega’s (12 docenten) bij het Trivium VMBO binnen kwamen, moest de begeleiding van deze nieuwe docenten ook over 12 mensen verdeeld worden. Hierdoor ben je sneller op jezelf aangewezen. Gelukkig ben ik iemand die snel mijn weg kan vinden en anderen bij mijn begeleiding betrekt.

4. Tips voor collega’s:
Voor zij-instromers is het een diepe duik om in het onderwijs aan de slag te gaan en eigenlijk meteen voor de klas te staan en daarnaast een opleiding te beginnen.
Voordat je met een opleiding begint, vindt er een geschiktheidsonderzoek plaats. Dit onderzoek is pittig en spannend. Je moet bewijzen dat je geschikt bent om in het onderwijs aan de slag te kunnen. Een onderdeel van het onderzoek is het maken van een portfolio en dat kost veel tijd om in elkaar te zetten.
Er komt dus heel veel op je af. Het is fijn als een collega veel geduld heeft met zij-instromers en hen blijft ondersteunen in het leerproces. Het is nog steeds prettig als een collega even vraagt hoe het nu gaat.